5 pobles de Cardós
29 de març de 2021: Els havíem vist de lluny, ara els trepitgem

S'hi pot anar en cotxe, però nosaltres els vam enllaçar caminant. Són:

. Ainet de Cardós (on vam deixar el vehicle). Pertany al terme muncipal de Vall de Cardós.

. Arrós de Cardós (molt ben arreglat). Pertany al municipi d'Esterri de Cardós. Censades 22 persones, a l'hivern no hi hvieun més dd'una dotxena.

. Esterri de Cardós (amb l'església de Sant Pau i Sant Pere amb pintures murals i del frontal al MNAC). Te ajuntament propi del que també forma part Ginestarre i Arrós de Cardós

. Lladrós (amb una gran fàbrica de mobles a l'entrada del poble venint de Tavascan i l'esglesia de Sant Pere a dalt del poble). Pertany al terme muncipal de Vall de Cardós

. Benante (molt petitet, només 5 cases). Petita ermita romànica de Sant Lliser amb paviment de còdols amb formacions geomètriques. Tancada també.

I tots amb el cementiri vell al costat de l'església.

La ruta es faria en molt menys temps del que va trigar nosaltres però l'objectiu era tant els camins entre els pobles (que eren molt macos) com els pobles en si mateixos. I a ells vam dedicar moltes estones. Hi ha molt bones vistes de la Vall de Cardós.

AINET DE CARDÓS: Font
Camí vora el Noguera de Cardós

AINET DE CARDÓS: Santa Eugínia
ARRÓS DE CARDÓS                    Tornar a dalt

Sant Julià, amb cementiri i campanar

Nova porta d'entradaa Sant Julià

Campanar i porxada

Cementiri ple de narcisos
Oratori de Sant Sebastià sobre Arrós

Curiosejant, no hi ha imatge
Mirador del Cap de la Roca, a sota Ainet de Cardós

Lladrós des del camí que baixa d'Esterri

Camí entre Esterri i Lladrós

Ermita de la Mare de Déu del Pont o Santa Rita
Pont medieval sobre la Noguera de Cardós

La Noguera de Cardós
LLADRÓS

Tipologies de cases, predominen les de pedra

Casa amb xemeneia tradicional

Cases de Lladrós amb la vall de Cardós al fons

Lladrós des del camí cap a Benante
Sant Pere de Lladrós

BENANTE
Font

Sant Lliser de Benante

Ainet, Arròs, Esterri i Lladrós.
Per la Vall de Cardós

El cotxe el deixem a Ainet de Cardós.
Per arribar a aquest poble ens hem de situar a Llavorsí. És a la C-13, la via que va paral·lela a la Noguera Pallaresa i que en alguns trams es diu N-260 ja que forma part de l'Eix Pirinenc i que depèn de l'Estat
A Llavorsí agafem cap a l'est, per la L-504 i la seguim fins a Ainet (deixarem a la dreta els desviaments a Tírvia i a la Vall Ferrera)

Hem aparcat a la plaça de la Font. Passem a l'altra banda de la Noguera de Cardós i seguim cap a l'esquerra per un camí que va a la vora del riu fins a trobar la carretera que puja a Arròs. De seguida surt a la dreta el camí que puja al poble. Fem la visita.
Fins a Esterri, hem de sortir de nou a la carretera i passat el primer revolt a l'esquerra girem a la dreta per la borda Castellar. A la nostra dreta tindrem -més a prop o més lluny- el Torrent d'Esterri.
Pugem a la part alta del poble on hi ha l'església de Sant Pere i Sant Pau -tancada-
I una mica més amunt agafem la pista encimentada (després de terra) que ens portarà a Lladrós, passant per l'Oratori de Sant Sebastià, el Mirador del Cap de la Roca (ens hem de desviar però està senyalitzat) i la capella de la Mare de Deu del Pont quan travessem la Noguera de Cardós pel pont medieval. Una baixada forta però molt maca pel mig del bosc de roures, alzines i bedolls.
Pugem també fins a l'església de Lladrós i sortim ara a la carretera L-504. Abans del primer revolt ja agafem un camí a l'esquerra que ens porta al cementiri de Lladrós en el punt on s'ajunta amb la L-504. Seguim per la carretera per un caminet lateral fins al trencall a Benante (esquerra), un poble de molt poques cases.
A la sortida trobem l'església de Sant Lliser (s.XI-XII). Seguim cap al Sud amb els senyals grocs i passem per la Borda Joanet deixant a l'esquerra un trencall. El camí fins a Ainet passa entre murs de pedra seca i camps i just abans del poble, apareix a la nostra esquerra el Camping Les Contioles.
Passat el càmping arribem a la cruïlla de la L-504 amb la carretera que puja a Arròs i que passa per sobre de la Noguera de Cardós. Nosaltres no creuem el rio i sí la L-504 per agafar sender que surt a la dreta paral·lel a la carretera.
En uns minuts, ja som a Ainet on hi ha l'església de Santa Eugínia.