Pels dominis del Gall Fer
28 de març de 2021: passejada tranquil·la amb el Monteixo de vigia

Primera excursió de la nostra estada a la Vall Ferrera d'aquesta Setmana Santa de 2021, encara enmig de la pandèmia del coronavirus. I el bosc de Virós no ens deceb gens, per la seva bellesa, per la poca gent que trobem, per lo bé que estan els camins -ferm i indicacions-, per tot, vaja. I ajuda les ganes que teníem de fer alguna cosa fora de Collserola, mirant muntanyes nevades encara que no estiguin -de moment- al nostre abans.

Només arribar a les Bordes de Virós ja estàs en un altre espai, en un altre mon. Pau, tranquil·litat, bones vistes...

I això ara, per què la història de la zona, de tota la Vall Ferrera està íntimament lligada a l'obtenció del ferro (d'aquí el nom del Mirador de les Fargues des d'on es podrien veure on hi havien les fargues) a partir de les mines i amb l'ajuda de la fusta. Cap a finals del segle XIX hi haurien 5 fargues que produirien 360 tones de ferro a l'any i en les que treballarien unes 600 persones.

L'aprofitament de la fusta va tenir una altra conseqüència, que es fessin tales més o menys descontrolades. D'aquesta manera el bosc de Virós no té, pràcticament exemplars gaire vells.

Aquesta és una ruta d'uns 9 quilòmetres. Fas la pujada directa i després, des del Refugi del Gall Fer, vas baixant a poc a poc passant pels altres punts d'interès: Bordes de Buiro, ermita de Santes Creus, mirador de les Fargues i ermita de Sant Lleir.

Dia fantàstic en uns paisatges fantàstics

Dipòsit d'aigua de les Bordes de Virós
Bosc de Virós, un espectacle

Bosc de Virós, també molts arbres caiguts

Tota la ruta està perfectament senyalitzada
Primeres flors, les fetgeres

Berta i el Monteixo i altres
Des del refugi del Gall Fer cap a la Vall Ferrera

Des del refugi del Gall Fer cap a l'oest, cap al PN de Sant Maurici i Aigües Tortes

Per la pista antiga amb el Monteixo
Creu de l'Ermita de Santes Creus

Ermita de Santes Creus, finestres                                            Tornar a dalt

Ermita de Santes Creus, exterior
Borda de Buiro amb el Monteixo

Interior Borda de Buiro
Trencall cap al Mirador de les Fargues         Tornar a dalt

Camí cap al Mirador de les Fargues

Mirador de les Fargues i vistes cap a la Vall Farrera

Ermita de Sant Lleir, a les Bordes de Virós

Volta pel Bosc de Virós i refugi Gall Fer

Són les Bordes de Virós i s'hi arriba amb carretera asfaltada des d'Araós. Per arribar a aquest poble ens hem de situar a Llavorsí. És a la C-13, la via que va paral·lela a la Noguera Pallaresa.
A Llavorsí agafem cap a l'est, la L-504 primer i després del desviament de la Vall de Cardós, la L-510. El primer poble que trobeu és Araós. Quan esteu a punt de passat tot el poble, surt a la dreta la carretera -estreta- que puja a les Bordes de Virós (una casa i l'ermita de Sant Lleir).
Dos-cents metres abans de les bordes hi ha una cruïlla, si anem a l'esquerra és la pista que porta al refugi del Gall Fer (6 kms més), a la dreta anem a les Bordes de Virós on deixem el cotxe.
Hi ha dues taules i una barbacoa per a fer pic-nic. També bones vistes

Seguim per la pista. Passem pel costat d'un dipòsit d'aigua i una petita zona de pic-nic. A la cruïlla, seguim per l'esquerra. Més endavant, una altra cruïlla, aquesta senyalitzada ens indica que hem de girar a la dreta deixant la pista i agafant un camí: aquí comença la pujada. És per dins del bosc, i és molt maco.
Almenys en 3 moments, travessem pistes o camins de manera que nosaltres anem sempre recte i pujant per corriols, no per pistes. Arribarem a una cruïlla en la qual el que tenim davant és una pista, aquest cop si que l'hem de seguir. En 8-10 minuts estarem al refugi del Gall Fer i a l'estació d'esquí fons de Virós-Vall Ferrera -ara tancada-. Molt bones vistes tant cap a la zona del Monteixo com cap a Sant Maurici i Aigües Tortes (panell indicador).

Hem fet el desnivell tot de cop. Ara toca baixar. Passem el bar-restaurant i seguim per la pista. Unes desenes de metres més enllà, agafem un corriol-pista a l'esquerra -senyalitzat- que desemboca en un altre punt de la pista que hem deixat.
La travessem. I quan la tornem a trobar, la seguim un parell de llaçades i tornarem a prendre un camí que surt a la dreta. Quan tornem a trobar la pista l'hem de seguir cap a la dreta i arribarem als plans de les Bordes de Buiro (antic poble).

A l'esquerra de les Bordes surt un camí que porta a l'ermita romànica (sense campanar) de Santa Maria de Buiro o de Santes Creus.

Tornem als plans de Buiro i seguim la pista cap avall, però per molts pocs metres. Hem d'agafar un camí a la dreta cap al mirador de les Fargues (al track que adjuntem no van per aquest camí pq els va agafar la pluja, però no té pèrdua). És un bosc molt net i molt maco. Des del mirador seguim el caminet i en pocs minuts estarem a la pista que havíem deixat abans.

Ja no queda gaire per arribar a les Bordes de Virós. Tenim tres opcions: la pista per on passen els vehicles o un camí a l'esquerra per anar caminant. Aquest últim es divideix després en 2: caminants o ciclistes. Tots tres porten a on tenim el vehicle.

Per acabar, podem anar a fer una ullada a l'ermita de Sant Lleir o Sant Llíser, recentment restaurada. És a pocs metres de les Bordes de Virós.

Al track hi ha un error a l'alçada del punt de sortida (marca 1.036 mts quan són 1.342 mts com marca el punt d'arribada).