Barranc de l'Infern
28 de juny de 2021: a la Vall de Laguar per la Catedral del Senderisme

Tret d'un article de la revista Descobrir (octure de 2020) ens vam decidir per fer cap al municipi de la Vall de Laguar (la vall de les coves). Està format per 3 pobles (Benimaurell, Fleix (com per la zona li diuen a la freixa) i Campell. L'objectiu principal per anar a aquesta zona de d'Alacant -estem a la muntanya, diuen els de la zona- era fer la ruta del Barranc de l'Infern, no fent la baixada per dins sinó travessant-lo. Millor hauríem de dir la ruta dels Barrancs per què en passes 4 o 5 i passar, vol dir que puges i baixes unes altres tantes vegades. És una ruta de quasi 14 quilómetres i 800 metres de desnivell (qualifiqueu vosaltres si és dura o no) que es caracteritza per la gran quantitat de graon que tenen els camins i que, pensem, es van fer per que les riuades no els féssim malbé i se'ls emportessin. Els camins els van fer els moriscos que van arribar a la zona fugin de la zona cristiana de més al nord de la península i tenia com a objectiu accedir a la feixes que també van fer per cultivar. Amb tot, van ser expulsats als inicis del segle XVII.

És una ruta molt xula coneguda com a Catedral del Senderisme, paisatge, natura i història. És una circular marcada com a PR-CV 147. Els camins passen també pels indrets anomenats Juvees, que són mini nuclis de cases que es van fer per pernoctar en èpoques de sembla o de collita. Moltes de les cases tenien el seu propi pou d'aigua. Algunes d'aquestes construccions estan mig enrunades, mentre que d'altres les han reconstruït.

Nosaltres estàvem allotjats a l'Era de Moll, una casa rural al poble de Fleix en la que vam estar molt a gust, així que no ens va caldre ni agafar el cotxe per iniciar la ruta. Això si, al ser finals de juny i fer molta calor vam sortir a dos quarts de 7 del matí.

A la Vall de Laguar també està presidida per la serra del Penyó amb la Penya Alta com a punt més elevat (852 mts) i el Cavall Verd com a punt més destacat per la grimpada (fàcil) que hi ha de pujada des del Coll del Cavall Verd. Aquesta ruta la vam fer dos dies després.

Si hem de posar un però, és que totes les pistes properes als nuclis estan encimentades o asfaltades. Còmode per als veïns però fatal per a caminar.

Al mateix municipi hi ha el sanatori (ara residència) de Fontilles, espai de referència mundial en el tractament de la lepra.

Fleix: rentador
Fleix: font Grossa

Iniciem la baixada amb els milers de graons

Pel forat excavat a la roca

Esquerra: cascada seca. Dreta: forat i bauma
Paret i boira, és un quart de vuit

Llera del riu Girona
Graons de pujada

Així es veu la paret que hem baixat des de l'altra banda del barranc del Riu Girona

Juvees d'Enmig
Pou. NO hi ha font

Penya-segat que passem per sota
Font, aquesta sí que rajava

Segon cop que trepitgem el riu Girona

Barranc de l'Infern, al riu Girona i, en primer terme, pou de Juvees de Dalt.

Juvea en venda
Última i bonica ciglera que hem de pujar

Rentador de Benimaurell
Fleix, la nostra casa

Barranc de l'Infern

Hem d'anar fins al poble de Fleix, a la Vall de Laguar (Alacant). A l'autopista AP-7 hem de prendre la sortida d'Ondara i agafar després cap a l'interior per la CV-731 passant per Benidoleig, Orba. Travessem el poble deixant a l'esquerra el trencall a Benidorm i a la dreta el que va a Pego. La carretera és una curva contínua en també contínua pujada fins a Campell i fins a Fleix. A la sortida de poble trobem un aparcament a l'esquerra on podem deixar el vehicle.

Seguim per la carretera i en uns pocs metres trobem ja el desviament a la dreta per iniciar la ruta. Camí encimentat que passa per la Font Grossa i pel rentador de roba. Poc després, també a la dreta, comença el camí pròpiament dit dels graons (6.800 diuen les ressenyes). I cap a vall. Passarem per un gran forat fet a la roca, a la mateixa paret on -quan plou- hi ha una impressionant cascada de 60 metres -ara completament seca-. Passem a l'altra banda del riu que baixaria de la cascada i seguim sota impressionants penya-segats fins a la llera del riu Girona -també sec-.
El travessem i graons amunt (3,4 kms).

Arribem al Pou de les Juvees. Abans rajava també com a font, però el mecanisme de treure l'aigua ha estat substituit per una manguera que porta l'aigua a una casa propera.

Després del pou sortim a una pista i a un coll -el Pla de l'Avenc- que serà el punt més alt de la ruta. Seguim la pista fins a les Juvees del Mig amb un petit conjunt de cases disperses. Passades, girem a l'esquerra (tot indicat) i cap abaix de nou a la llera del riu Girona. Ja abaix hem d'anar una metres riu amunt fins agafar el camí que puja a Juvees de Dalt. Des de dalt es té una impressionant vista del Barranc de l'Infern.

A Juvees de Dalt NO hem de seguir per la pista que hi arriba sinó agafar un camí que surt a l'esquerra. Tornem a baixar. Anem trobant algunes edificiacions també amb pous propis. Travessem el barranc de Tort -sec- però el camí passa per diversos petits barrancs fins a tornar a pujar en ziga-zaga. A la dreta tenim una bonica cinglera. S'acaba la pujada i en uns centenars de metres el camí arriba a la carretera. Girem a l'esquerra, passem per la font dels Oblits i en poc menys d'un quilòmetre som a Benimaurell. Aquí fem la cervesseta. Ens queden dos quilòmetres -baixada- fins a Fleix, també encimentats. Hem sortit d'hora, però ara ja fa molta calor.