Pantà Vallvidrera-Merlès
7 de març de 2021: la pluja ens fa canviar la ruta

Era aquesta una sortida en la que el Lluís havia barrejat 3 tracks per a fer una volta que ens pugués resultar interessant. Així que anàvem sense un itinerari preestablert i amb moltes opcions a llarg del recorregut. Érem la Silvia, l'Edu, el Lluís i jo. El meteocat només pintava núvols, el google que plouria a les 8 del matí, la realitat una altra.

Quedem a les 8 del matí per no trobar massa gent. De camí al punt de sortida, Santa Maria de Vallvidrera ja cauen les primeres gotes a les que no fem ni cas. Tampoc quan comencem a caminar. Però la pluja puja d'intensitat i quan portem 1/4 del recorregut -i bastant xops- decidim que el Castell d'Olorda queda per un altre dia. 5 minuts després, para de ploure i tornem a fer canvis. Pujarem al Turó de Merlès. Pujada directa, sort que no era massa llarga. Un cop a dalt, només una torre elèctrica i vistes al Baix Llobregat. Esmorzem.

Si la pujada era directa, la baixada també, però tant l'Edu com jo la fem bastant bé. Per arribar a la carretera, uns graons de pedra ens ajuden a baixar ja que hi ha uns 2 metres de desnivell totalment vertical. Som al coll de les Torres i ens enfilem de nou per arribar al coll de Can Cuiàs. D'aquí al pantà de Vallvidrera, una estoneta més. L'excursió s'ha acabat però no els alicients. Ja a Santa Maria de Vallvidrera, al costat de l'aparcament, trobem 4 senglars que mengen tranquil·lament. No ens fan ni cas. Tampoc al nen que plora desconsoladament per què la seva mare no li deixa acostar-se al bicho.

Avui també és d'hora i ens quedem sense vermut. Les restriccions no permeten obrir els bars abans de la una del migdia per la franja dels dinars.

Pantà de Vallvidrera, al costat de Santa Maria de Vallvidrera

Passarel·la penjant
Bassa refugi d'amfibis

Presa
Arbres en flor

Ens agafa la pluja i canviem recorregut
Baixant del Turó de Merlès

Arribant a la carretera BV-1468, trobem un bon desnivell

Sort dels graons de pedra....
Arbres afectats per les tempestes

Font de Can Llevallol

Sorpresa final: 4 senglars a l'arribar al costat de l'aparcament

Els protas: Silvia, Edu, Lluís i Berta

Pantà de Vallvidrera - Turó de Marlès

Fins a Santa Maria de Vallvidrera. Tant si veniu de Barcelona com de Sant Cugat heu d'agafar la BV-1462 que uneix, per sobre de Collserola, les dues poblacions.

EN TRANSPORT PÚBLIC
A Santa Maria de Vallvidrera hi ha una parada dels Ferrocarrils de la Generalitat. Heu d'agafar les línies S1 o S2.

De Santa Maria de Vallvidrera hem d'anar cap al pantà de Vallvidrera. Primer pla i, l'últim tram una pujada amb més pendent. El bordegem deixant-lo a la nostra dreta i quan s'acaba girem a l'esquerra. Aquí trobem a la dreta una bassa-refugi de diverses espècies, entre elles la granota reineta que es troba amenaçada.
Ens enfilem pel camí més a la vora de la bassa (tornarem per l'altre que és més evident). Fa pujada però no excessiva.

A la cruïlla de Can Llavallol girem a la dreta (a l'esquerra està prohibit el pas a la finca). A la següent el gir és cap a l'esquerra seguint els GR 92 i 96. El camí torna a fer una bona pujada mentre anem seguint les torres d'alta tensió. A la dreta trobem un vértex geodèsic, és el Turó de Can Pasqual (473 mts) tot i que no sembla un turó. Uns metres de més endavant arribem a la casa Masdemont. Si anéssim a la dreta aniríem cap al Castell d'Olorda, camí que descartem per la pluja que cau.
Així que girem a la dreta per un bonic corriol que va baixant de manera suau.

Si el seguissim fins al final arribaríem al coll de Can Cuiàs, però decidim fer una mica més i pujar al Turó d'en Merlès (417 mts). No està indicat, ens passem de llarg, i ens hem de guiar per un dels trakcs que portem. La pujada és dreta, molt dreta, tot i que molt clara: només hi ha una opció de pujada. A dalt una torre d'alta tensió i uns metres a l'esquerra, un pal de baixa.

Decidim baixar per l'altra banda de la muntanya cap a la carretera BV-1468 que va cap a Molins de Rei. La carretera la veiem a sota dels nostres peus i fa pensar que la baixada serà dura, ho és però menys del que pensàvem. El tram final del corriol tira cap a la nostra esquerra fins arribar a la carretera. Pots saltar els 2 metres que hi ha de desnivell o despenjar-te per uns graons de pedra que hi ha a la paret. Com al coll de les Torres (per on hauríem d'haver sortit si haguéssim anat al Castell d'Olorda).

Ara tenim dues opcions per arribar al coll de Can Cuiàs, o anar per la carretera o enfilar-nos de nou. El camí (molt poc clar) surt a uns quants metres d'on hem arribat a la carretera en sentit cap a Barcelona. L'agafem, seguint ara un altre track. Aquest tram està molt menys fresat que el que pujava i el que baixava del turó de Merlès. Aleshores ens adonem que no calia haver arribat fins a la carretera, que segur que hi havia algun enllaç entre els dos camins, o que d'adalt de tot sortia algun que enllaçava amb aquest en el que estàvem ara.

Arribem al camí que havíem deixat abans per pujar al Turó de Merlés i seguim cap a la dreta cap al coll de Can Cuiàs on, de nou, estem a tocar de la carretera.

Ara tornem a tenir indicadors i senyalització del Parc Natural de Collserola. Seguim les indicacions que ens portaran a dues fonts: Llevallol i Espiganosa. Passem per la primera i davant tenim Can Llevallol. Per la segona no, pq en la seguent cruïlla, girem a l'esquera en comptes de cap a la dreta (aquest camí és més dret però més curt). I ja queda por per sortir a la bassa refugi per la que hem passat a l'inici. Només hem de desfer el camí del pantà i fins al cotxe.