2003-04

Piz Boé
21 d'agost de 2022: el punt més alt del Gruppo Sella amb un refugi a 3.152 mts

Si ahir érem al Gruppo Catenaccio, avui anem al Grup Sella. Així agrupen les Dolomites els diferents massissos separats per Passos. Quan arribes al Pass Pordoi (després de 25 paelles -curves de 180 graus) ja el panorama és espectacular del vessant sudest del Grup Sella. Un funivia et puja fins a Sass Pordoi i t'estalvia uns 700 metres de desnivell de pujada. Però també hi ha camí per a pujar caminant, en aquest cas fins a la Forcella Pordoi. Forcella ho podriem traduir per enforcadura.

I quan arribes a dalt, ni una gota de verd, un paisatge lunar a la base, i crestes i pics i moles per les alçades. Estem a 2.950 mts. Des d'aquí es veu la Marmolada, el Sassolungo, el grup Catenaccio, i les muntanye cap a Cortina d'Ampezzio. Un regal per a la vista. La màgia del panorama es veu reduïda per la gran quantitat de gent que hi ha. Tot i això, aconseguim fer alguna foto en què no es veu ningú.

Aquesta excursió també està molt ben senyalitzada. Farem una piruleta: un primer tram comú fins a la base del Piz Boé per pujar per la dreta i baixar per l'esquerra. A la baixada passem de llarg del Refugi Boé per anar directament a Sass Pordoi per baixar. Malgrat tractar-se d'una zona aspra, seca, d'aspecte lunar, hi ha 4 refugis: el Maria allà on arriba el funivia, el refugi Forcella Pordoi a la forcella, el refugi de dalt del cim i el refugi Boé a la plana del coll Toron.

Tant la pujada al cim com la baixada tenen trams amb cable de seguretat que ajuden a progressar i, sobre tot, a baixar. A la pujada per la dreta (el camí que agafa la majoria) es van formar cues en els trams més drets per la gran quantitat de gent que hi havia, amb gossos inclosos. I al cim, i al refugi bebent o menjant, no s'hi cabia ni una agulla.

Panorama del Grup Sella (sudest) des del Pass Pordoi
A dalt del Funivia
Piz Boé (esquerra) i els paredons a la dreta

Marmolada i Viel dal Pan
Sassolungo (esquerra) i part del Grup Sella
Berta amb el Sassolungo
Romeria de gent baixant a la Forcella Pordoi

Forcella Pordoi: refugi i pujada des de Pass Pordoi

Marmolada des de la pujada al Piz Boé.
Al davant (verd) Viel dal Pan i la carretera que baixa a Arabba

Sortint del refugi Forcella Pordoi ja es veu tot el camí fins el cim.

Gentada pujant el Piz Boé en el tram amb cable de seguretat
Ja queda molt menys
Ja som a dalt, amb centenars de persones més

Amb la Marmolada al fons
Baixada per a fer la circular, no cal ser expert
Primer tram de la baixada

Coll de Toron, amb el refugi Boé al mig
Baixant amb el Piz Boé al mig
A la Forcella de Pordoi, satisfets, tot i que encara quedava la pujada final, 100 metres de desnivell

Piz Boé, 3.152 mts

De Vigo di Fassa, on estem allotjats, seguim la carretera que ve de Bolzano cap a Canazei. A l'acabar el poble, girem a rotonda a l'esquerra cap al Pass Pordoi. Comença una carretera de curves que va pujant ostensiblement. Deixarem a l'esquerra el desviament al Pass Sella i seguirem fins que arribem al pla del Pass Pordoi. Hi ha un gran aparcament -de pagament- i davant el Funivia i la paret sudest del Grup Sella. El Pizz Boé encara no es veu.

Un cop arribats a dalt del Sass Pordoi, situar-nos i admirar el panorama, sortim cap a la dreta. Primer hem de baixar fins a la Forcella Pordoi pel sender 627. Aquí arriba el camí per pujar a peu i es veu la vall que va cap a Arabba, la Marmolada i el Viel dal Pan.
La ruta segueix cap a l'est fins que uns pals indicadors ens permeten prendre la ruta 638 per enfilar el cim des del sud, és a dir, per la dreta del Piz Boé, segons el veiem nosaltres. Cal anar superant esglaons de roca de fàcil progrés amb diversos punts on hi ha graons de ferro i cables de seguretat clavats a la roca.
Un cop al cim, la baixada la fem per la banda nord. La primera part de la baixada es fa amb llaçades curtes, pendents però fàcils tot i que amb pedra petita que pot relliscar. Després -i ja veiem el refugi Boé- hi ha una baixada molt dreta equipada amb cable de seguretat i graons. No presenta més dificultat però s'ha de vigilar.
Arribem a la cruïlla per anar al refugi Boé però nosaltres optem per anar ja cap a la Forcella Pordoi i el Funivia. Només cal seguir el camí, no té pèrdua.