2003-04

Refugi Torres de Vajolet
19-20 d'agost de 2022: primer contacte amb les Dolomites, no podia ser més potent

Comencem amb aquest una sèrie de 7 capítols de la nostra estada a les Dolomites aquest agost. Un per a cada excursió que vam fer, sempre adaptada a les nostres capacitats i interessos. No explicaré aquí què són les Dolomites, per què es diuen així, etc. hi ha moltes publicacions que ja ho fan. Només dir que et maravellen a cada pas que fas i a cada vall que visites. I que hi ha rutes per a tots els gustos i edats. Per facilitar la mobilitat i fer menys feixugues les ascensions, n'està ple de funivies (telefèrics), telecadires i telecabines que funcionen tot l'any (no son barats, és cert). I també n'està ple de refugis (hotel de muntanya + restaurant) en els llocs més inversemblants: dalt dels cims, en els colls, en una enforcadura.... Només un però, hi havia massa gent.

Les Dolomites i, concretament la Vall di Fassa és la zona on encar es parla ladí (en total, es calcula que unes 30.000 persones), una llengua retoromànica que ha aconseguir tenir reconeixement com a llengua independent. Ara bé, ha de lluitar contra l'italià i l'alemany i contra el fet que el territori ladí estigui dividit entre les províncies italianes de Belluno, Bolzano o Sudtirol i Trento. A Vigo di Fassa hi ha el Museu Ladí i l'Institut Cultural Ladio.

Com ja he dit, les opcions d'excursió són quasi infinites, necessitaries moltes vacances per acabar-te aquestes muntanyes. Comparteixo aquest enllaç d'altres rutes a les Dolomites. I segur que vosaltres en trobareu molts més.

Nosaltres estàvem allotjats a uns apartaments a la vall de Fassa, concretament a Vigo di Fassa, als afores, a l'entrada del poble venint de Bolzano. Eren el Mason de Cuz, i el Zulian i la Paola, uns encants.

Les Dolomites van ser declarades el 2009 com a Patrimoni de la Humanitat. Es tracta d'una propietat complexa tant pel que fa a la seva geografia com a la seva administració, que consta de 9 sistemes que cobreixen una superfície total de 142.000 hectàrees ubicades en 5 províncies italianes i 3 regions. Amb l'acord de la UNESCO, es va constituir l'any 2010 la Fundació, amb la seva missió d'assegurar la gestió eficient d'aquest immoble en sèrie, promovent-ne el desenvolupament sostenible i fomentant la col·laboració de les diferents administracions locals, totes amb els seus diferents marcs administratius.

La primera excursió la fem al refugi de les Torres de Vajolet, que es diu Re Alberto 1o, construit l'any 1929 i restaurant molts cops. Està situat al Gruppo Catenaccio (Rosengarten en alemany). Els noms tenen origens diferents. Catenaccio es referix a la grava dolomítica i Rosengarten per què seguint la legenda del rei Laurin explica el fenòmen de les roques es posen rosades a la posta de sol. Són un grup de 7 torres però les més espectaculars són les que es veuen des del refugi. Arriben als 2.800 mts d'altitut amb parets verticals de 200 mts, amb moltes vies d'escalada.

Havíem reservat una habitació de 2 i just ens donen la que té vistes a les Torres de Vajolet, una maravella. Allà dormim i l'endemà baixem. El camí no té pèrdua, està marcadíssim amb pals indicadors i està ple de gent que hi puja. No tots van a aquest refugi (la part final és un paredon de 400 metres de desnivell amb molts trams de grimpada fàcil i cable de seguretat) però si a algun dels altres 4 que trobes pel camí.

I un cop a dalt, vam anar fins a un altre refugi, el del Pass Santner. Petit, acollidor, acabat d'obrir (la grua encara la tenen allà) i amb unes vistes espectaculars. Va començar a ploure molt fort i allà vam estar quasi una hora esperant que parés. Quan ho va fer, es va obrir una mica el cel i vam poder veure les valls de sota.

Panorama quan baixes del Funivia.
A la dreta, detall. La segona per l'esquerra, les Torres de Vajolet

Refugi Preuss, al costat el Vajolet
La pujada que falta per arribar sota les Torres de Vajolet (al mig)
Pujada amb 3 trams de cable de seguretat

El que vas trobant a la pujada al refugi Re Alberto

Ja hi som a dalt, espectacular

Merescuda cerveseta
La nostra habitació
Panorama pujant al refugi del Passo Santner, immens

Refugi Passo Santner
Las vam trobar fins als 2.700 mts
Quan para de ploure i pots veure les valls

És hora de baixar.
I aquest és el panorama que ens ofereix el camí: vistes de la Cresta de Davoi
I aquest si mirem pista d'esquí avall
Vall di Fassa des del Funivia

Dolomites: refugis Re Alberto i Santner

Funivia Catenaccio a Vigo di Fassa que ens deixa ja a 2.000 metres d'alçada en un altiplà del Grup Catenaccio.
Des de Bolzano (Bozen en alemany) són 38 kms per la SS-241.
Des de Trento, autopista A22 fins a Bolzano i després la mateixa carretera o per la SS-612 i SS-48 passant per Moana fins a Vigo di Fassa.

Sortint del Funivia i girem a l'esquerra passant pel refugi Campedie i passat el Negritella seguim baixant fins a un trencall. Agafem el de la dreta, el Camí dels Sentits, per dins del bosc. A l'esquerra pujaríem al Pla Martin, on acaba un dels telefèrics i on també hi ha una baita (cabana-restaurant).

Podem dividir la ruta en 3 etapes.

De l'altiplà al Refugi Gardeccia
: 2 quilòmetres sense desnivell però amb pujadetes i baixadetes, pel mig d'un bosc d'avets molt maco. Té molts cartells indicadors del bosc, del seu aprofitament i del futur del bosc. També algun banc per descansar. Primer s'arriba al refugi Catinaccio, ara abandonat, i al cap d'uns centenars de metres al Gardeccia i a un altre, també a diverses botigues de souvenirs. Ideal per a criatures i persones no acostumades a la muntanya.

Del refugi Gardeccia als refugis Preuss i Vajolet: són també 2 quilòmetres però amb 200 metres de desnivell, tot per pista. Comences per un bosc i la resta a cel obrert. Aquí el pendent és important, sobre tot a l'inici i en les dues últimes terceres parts. Quan se surt del bosc ja es veu el refugi Preuss, allà a dalt, a sobre d'un promontoni. I costa d'arribar-hi, la veritat.

Dels refugis Preuss i Vajolet al refugi Re Alberto: prop de 2 quilòmetres que salven 400 metres de desnivell, en realitat una paret rocosa que s'ha de pujar. Camí molt dret i trams amb cables que t'ajuden a progressar. No és difícil si estàs acostumat a caminar per la muntanya i per les roques. A mig camí un banc. I tot entre les parets verticals d'aquesta part dels Dolomites, incloses les Torres de Vajolet.

Uns metres abans d'acabar la pujada ja es veu el refugi, tens les torres a la dreta, impressionant.
Per arribar a l'altre refugi, al del Passo Santner, només cal seguir la vall cap a l'esquerra, entre mig del cim del Catenaccio i de la Croda del Re Laurin. És poc més d'un quilòmetre i mig, uns 20 minuts més.

La baixada fins al Funivia es fa pel mateix camí.