Amb flors

Llacs de Saliencia
3 de setembre de 2023: 4 llacs entre els núvols

El parc natural de Somiedo (Astúries) ens va rebre amb pluja i boira, i què.. ja estàvem acostumats… Però la vall de Saliencia va saber respectar el matí de diumenge 3 de setembre i ens va deixar fer l'excursió dels 3 llacs de Saliencia (4 si comptem el que està assecat). És una de les dues excursions més maques o famoses de Somiedo. I no ens va decebre, malgrat que sol, sol, el que se'n diu sol, no en va fer ni un minut. I les fotos han quedat una mica apagadetes.

De pujada a l'aparcament vam veure un grup de persones amb un guía i grans teleobjectius que cercaven l'ós. Una activitat que potser farem en un altre viatge. Després vam saber que si, que en aquells boscos n'hi ha d'óssos i que es veuen relativament sovint amb les cries.

I com que vam fer l'excursió relativament d'hora (comencàvem a caminar a les 9:30) hi havia poca gent. Tant poca que no vam trobar ningú fins a pasada la mitat de la ruta. Però cap a les 12, quan ja fèiem el camí de tornada de la circular, quina diferencia!!!, ja era quasi una romeria. I això que gairebé amenaçava pluja.

El camí passa al costat d'una antiga mina de ferro (Santa Rita, 1805-1978) en desús des de finals dels setanta. De fet, la pista des de l'aparcament (a l'Alt de la Farrapona, que separa Astúries de Lleó) la van fer l'amu 1956 per reactivar la mina. Abans només hi havia un caminet.

Quan s'arriba al primer llac hi ha també un mirador sobre la vall de Saliencia. I es pot veure un gran plegament: d'una banda va deixar una muntanya completament vertical, i de l'altra va donar a altres una bonica forma d'ona.

Pista als llacs de Saliencia
Cabana de teito -escombra- al llac de la Cueva

Llac de la Cueva i mines de ferro
Llac de Calabazosa
Presa llac Calabazosa
Pas entre el llac Calabazosa i Cerveriz

Llac Cerveriz
Llac de Almagrera o de la Mina (sec a l'estiu)
Llac de la Cueva des del llac de la Mina
Plegaments de la vall de Saliencia

Típical asturià: vaques i mines
Pista del llac de la Cueva a l'aparcament

Els 4 llacs de Saliencia, vall de Somiedo

El vehicle es deixa a l'Alt de la Farrapona, a uns 1.708 metres d'alçada. Separa Astúries de Lleó. Des de Lleó s'hi arriba per una pista que va a parar a la LE-481 (Puerto de la Ventana-Villafeliz de Babia)
Des d'Astúries es puja per la carretera SD-1 que surt de la AS-227 entre Castro i Pola de Somiedo).

Des de l'aparcament seguim la pista del costat asturià (cap a l'oest) fins arribar al primer llac (Lago de la Cueva). A la dreta tenim el mirador de la vall de Saliencia, al davant es veuen les restes de la mina Rita i a l'esquerra el llac. Agafem un caminet que voreja el llac deixant-lo a la dreta. Primer puja, després baixa i torna a pujar per passar a l'altra banda del llac. Saltem un coll i ja veiem abaix el segon llac, el de la Calabazosa o Negre. El voregem deixant-lo a la nostra esquerra fins arriba a l'Horcada de la Calabazosa i a llac Cerveriz. Aquest també el deixem a l'esquerra i seguim fisn enllaçar amb el que camí que ve de Lago del Valle. Aleshores girem cap a la dreta i seguim la pista. Arribarem a sobre del llac d'Almagrera (assecat). Baixem per la pista que feien servir les mines i arribem al primer llac i a l'aparcament.