Amb flors

Marmellar
23 de setembre de 2023: poble i castell abandonat

Més improvissada no podía ser aquesta sortida. Pràcticament d'un dia per l'altre o més exactament d'una tarda per l'endemà. Anem el Josep, la Mari, el Lluís i la Berta. Seran entre 8 i 9 kms, poc desnivell i dues visites (que després serán 3) a llocs abandonats.
El primer objectiu el poble abandonat de Marmellar . I ens el vam trobar bastant ple, un grup estava preparant la zona per l'endemà, 24 de setembre, que celebraven el Mil·lenari del poble. Encara té dempeus la torre de l'església i s'hi van enfilar per posar-hi l'altaveu.

El segon, el Castell , també abandonat. Si bé tota la ruta té uns pendents suaus, això es trenca amb la pujada al Castell des de la pista que al costat de la Riera de Marmellar. Pujada curta però molt intensa.

I des de dalt veiem el tercer element abandonat (que crèiem que era una casa), una piscina que després vam confirmar que era d'una urbanització (Castell de Marmellar) que està feta en terrenys no urbanitzable. Val a dir que les cases estan a molta distancia i alçada de la que havia de ser –o va ser- la seva piscina.

Marmellar, poble i castell

Hem d'arribar, des d'on vinguem, fins a Sant Jaume dels Domenys. Aquí seguim cap al nordoest per la TV-2442 que s'enfila muntanya amunt. Passareu pel desviament a la urbanització la Talaia, seguiu endavant i abans d'arriba a Aiguaviva un desviament a la dreta que posa. En arribar a la riera de Marmellar gireu a la dreta. El cotxe es pot deixar a l'entrada de la pista que baixa de la urbanització Cal Pons (no hi ha massa espai)

El cotxe l'hem deixat a la pista per on tornarem d'aquesta ruta circular. Retrocedim uns metres per la carretera i girem a l'esquerra per una pista que en … kms/ minuts ens portarà al poble abandonat de Marmellar. El visitem (no es pot entrar a les cases per perill d'enfonsament) i seguim per la pista. Caminem un centenar de metres, allà surt un corriol a l'esquerra que hem de seguir. NO agafar una pista que també surt a l'esquerra uns metres més enllà.
Baixem pel corriol fins arribar a la riera i a una pista que seguim cap a l'esquerra. Travessarem la riera 8-9 vegades.
Pel camí veiem una zona d'escalada (ara prohibida per les aus) i les parets que queden del Castell. També una casa enfilada a la muntanya a l'altra banda de la Riera. I trobarem a la dreta (indicat) el camí de pujada al Castell. El primer tram és ample, de pedra solta. Arribes a un replà amb planell indicador de la planta del Castell on hi ha l'inici del segon tram, més dret, amb roca, però també força asequible. De fet, un noi que vam trobar va pujar fins a dalt amb la bici (i no era lleugera).
Entrem a l'església de Sant Miquel, descansem, fem fotos i desfem el camí fins a la pista.
Ja a la pista tirem enrera fins al punt de la “piscina”, travessem de nou la riera i agafem un altre corriol a l'esquerra: primer passem per la piscina i seguim amunt. Hi ha parts del camí tallat (amb desviacions) per indicacions de “gossos perillosos”. El corriol fa pujada (suau) fins arribar a una pista i a una urbanització bastant deixada. Arribem després a una carretera que prenem a l'esquerra. Aquesta urbanització –Cal Pons- està més cuidada. Per no fer tanta volta, agafem una pista de terra a l'esquerra que ens portarà fins a on tenim el cotxe.

Dinem al restaurant ELEVE, molt a prop. Menú de 24 € molt bo, tranquil i tracte molt agradable.