Amb flors

Las Calderas
23 d'agost de 2023: entre Burgos i Sòria, paisatge espectacular

Vaig veure unes fotos i vaig voler anar-hi. I ens vam proposar fer-ho en els 3 dies que pensàvem passar a Sòria aquest estiu després d'anar a Aniñón de la Cañada (Saragossa), el poble dels meus pares.

Finalment érem 4: els meus cosins Clarisa i Manolo, el Lluís i jo. De Sòria a l'inici de l'excursió de les Calderes hi ha una hora i mitja, sobre tot per què hi ha 8 kms pista que, s'ha de dir, està molt bé. Les Calderes pertanyen ja a la provincia de Burgos, i el poble més proper és Quintanar de la Sierra. S'hi pot accedir –des de les Lagunes Glaciars de Neila o des del poble citat. El que vam escollir és el camí més curt, uns 8 kms en total.

Les Calderes em van captivar per que són unes espectaculars formacions rocoses que en alguns punts poden arribar als 40-50 metres i que ha modelat el modest “arroyo”, rierol de Palezuelo que baixa de les Lagunes de Neila. Si fantàstiques són les fotos, més ho és quan estàs allà sobre mirant el buit i tu tant petita.

L'excursió té dos trams ben diferenciats, un pel bosc i un altre per sobre de la pedra, sobre la roca, a una de les bandes del torrent. El primer és una pista sense cap problema amb una lleugera, molt lleugera, pujada a l'anada. En un momento donat, vam agafar un corriol que pujava més però no era el que teníem al track i vam tirar enrera. Ara creiem que podría ser un camí que portava a part superior del torrent i que devia ser pel que va anar un grup va sortir una estoneta abans que nosaltres de l'aparcament.

El segon és més complicat: es pot optar anar per sobre la gran base rocosa, irregular, amb llocs trencats per l'aigua i el vent, o més per dintre del torrent. Cap de les dues no és fácil. Seguint una descripció, vam optar per anar per sobre fins arribar a un punt amb bones vistes del conjunt del barranc.

Des de dalt, vam veure l'altre grup que us deixa, al costat de la poca aigua que portava el rierol.

Bonic passeig pel bosc
Només un pas entre pedres

Arribem a les Calderas
Anem per la riba dreta del rierol
Espectacular espectacle

No era fàcil progressar
Maravellats, no es veu el rierol
Per la posteritat ...

Aquí només l'intuim
Ens hi acostem però tampoc està clar el camí

Las Calderas, Burgos

Has d'arribar al poble burgalés de Quintanar de la Sierra. Si vens des de Sòria, primer per la N-234 i a l'arribar a Abejar girar a la dreta fins a Berlanga. Travesses el poble per agafar el carrer Trascastillo que es converteix en pista. Son 8 kms de bona pista.
Si vens de Burgos pots agafar la N-234 i a Salas de los Infantes tirar cap a Berlanga.

El cotxe es deixa en un revolt bastant pronunciat a la dreta. Hi ha espai per a uns quants vehicles.

Des del revolt on aparque seguir la pista deixant a l'esquerra els dos primers desviaments. Arribats al tercer (veure el track) es pot seguir per la pista gran de l'esquerra uns centenars de metres o seguir recte una mica i anar girant a l'esquerra i baixant pel mig del bosc. És en aquest punt on vam seguir recte i cap a al dreta i després vam fer marxar enrera.

Seguim per la pista, que cada cop es va estretant fins a convertir-se en caminet, fins arribar al torrent, moment en el qual el travessem, deixen enrera el bosc i estem en un mar de pedra.

No hi ha camí, pots anar més a prop del torrent o més lluny, sempre amb bastanta dificultat per avançar pels forats que vas trobant.
Mirant algún altre mapa, es veu un camí pel marge Esquerra del torrent. Ja de tornada el vam seguir una mica però tampoc estava gaire clar. S'ha de mirar millor o trobar algún altre track.
Amb tot, l'espectacle és maravellós.

La tornada és pel mateix camí.