Amb flors

20 de juny de 2023: I Cascada do Risco: massa, massa gent

És una ruta molt recomanable i amb uns paisatges fantàstics des que deixes el cotxe fin que tornes i en una zona que ha estat declarada Patrimoni Natural per la UNESCO. També pel que van significar d'esforç de construcció i per la seva utilitat les levades. Són canals d'aigua que es van construir per portar l'aigua d'on sobrava fins a on no hi havia, que solia ser la costa i més la costa sud de l'illa. Ara aquests camins d'aigua, que encara es fan servir, serveixen de reclam turístic de l'illa de Madeira. Tant, que en aquesta ruta, va ser gairebé impossible veure el punt final de l'excursió, les 25 Fontes. En realitat, és una petita "olla" de parets verticals de la que brollen 25 fonts a més d'una bonica cascada i tot envoltat d'una exhuberant vegetació. Hi havia tanta, tanta gent, que vam està el temps just per fer unes fotos i marxar. De fet, la gentada va ser durant tot el trajecte. I com que en molts moments el camí era molt estret, si paraves a fer una foto, paraves desenes de persones.

A l'ajuntament de Santana vam trobar una exposició que explicava el naixement i evolució de les Levades a Madeira. Molt interessant.

Es pot fer només la Levada 25 Fontes o només la Cascada do Risco, o es poden fer les dues combinades, com ho vam fer nosaltres.

El recorregut (11,6 kms) el podem dividir en 4 parts:
. De l'aparcament de la ER110 fins a la Casa do Rabaçal (bar, punt d'informació i àrea de pique-nique): 1,7 km de carretera amb 200 metres de desnivell de baixada que a la tornada és pujada.
. De la casa do Rabaçal fins a la cascada do Risco: bastant pla
. De la cascada fins a la Levada: més de 100 metres de baixada molt pronunciada. A la tornada, vam anar per un itinerari no tant pendent.
. De la levada fins a les 25 Fontes: gairebé pla excepte un tram per salvar un torrent.

El tram de carretera es pot fer en uns taxis col·lectius a 3€ el trajecte. Nosaltres va baixar caminant i vam pujar en els taxis.

Vistes des de l'aparcament de la levada
Riuet de camí a la Casa do Rabaçal

Aigua per totes les parets
Primera vista de la Cascada do Risco
Aquí, gairebé a sota
El sol, fent la punyeta per les fotos

El camí-túnel per darrera la cascada, tallat
Lateral de la cascada, tot regalima aigua
Tapada en alguns trams

Ens acompanya la laurisilva i els cedres
Final del nostre recorregut amb la cascada i les 25 fonts.

Aquesta és més real, pleníssima de gent
Un altre cop, Cascada do Risco, des del camí de tornada

Tornem per l'itinerari més llarg, més tranquil i molt xulo

Zona de pic-nic de Fanal, on vam dinar després de l'excursió a la levada
Escales per l'última pujada

Levada 25 Fontes i Cascada do Risco

L'aparcament per anar a fer la Levada de les 25 Fontes i la cascada do Risco està a la ER110. Nosaltres vam venir des de Camara de Lobos: primer per la VR101 fins a Calheta i aquí ens vam desviar per agafar la ER211 fins a la ER110. Aleshores girem a la dreta i en uns pocs centenars de metres arribarem a l'aparcament. Sol està ple.

Aparquem el cotxe i baixem per la carretera (1,7 quilòmetres i uns 200 metres de desnivell) fins a la Casa do Rabaçal. Just abans d'arribar-hi, en una petita esplanada surt un camí a la dreta que hem de seguir. Hi ha trams que el camí es converteix en pista. Més endavant trobem la bifurcació a la Cascada do Risco. Ens hi acostem i tornem pel mateix camí a la bifurcació. Seguim la pista fins arribar a un punt en què es converteix en camí i baixa i baixa de manera molt pronunciada fins arribar a la Levada 25 Fontes. Seguim cap a la dreta sense desviar-nos i amb la levada sempre a la dreta fins a les 25 Fontes. Es pot seguir i enllaçar amb altres levades però nosaltres ho deixem aquí.
La tornada té algunes variants. A uns centenars de metres de la cascada final està indicat Casa do Rabaçal. És una variant que s'aconsella de tornada (pujada i baixada) per no fer coincidir gent en els dos sentits en el camí de la levada que a estones és molt estret i s'ha de passar de costat.
Un cop de nou al camí que hem fe a l'anada, arribem al punt de la gran baixada que ara seria pujada. Nosaltres optem per una volta alternativa, una mica més llarga però que al final també fa pujada. Almenys hi ha bastanta menys gent.
Arribats a la Casa do Rabaçal decidim pujar a l'aparcament en els taxis col·lectius que no paren de fer viatges amunt i avall (3€)