2023
                  Amb flors

Tossal Gros de Miramar
18 de març de 2023: entre la Conca de Barberà i l'Alt Camp

Era aquesta una sortida que feia temps que tenia a la llista i només faltava el moment per fer-la combinada amb altres visites. Aitona ens cridava i vam aprofitar per fer un munt de visites per la zona: Lilla, Arbeca, els Vilars d'Arbeca, Les Borges Blanques, Puiggros, La Floresta (Castell) i els fruiters d'Aitona. Un cap de setmana completíssim que podeu veure en aquesta altra pàgina de fotos.

De l'excursió dir que és molt xula tot i que és de mitja muntanya i que els pendents són bastant pronunciats. Passes pel poble vell de Prenafeta, pel castell de Prenafeta, això mirant a la Conca de Barberà. I quan arribes l'altra carena de la serra, veus l'Alt Camp. I tot molt tranquil, en tot el matí només vam trobar 4 persones.

A prop, des de Figuerola del Camp, es pot anar a fer la via Ferrada Saltant de l'Aigua, és d'iniciació.

Últimes cases del poble amb el castell a sobre
Una petita part del camí és empedrats

Prenafeta vell, a sota del castell

Escales de pujada al castell i restes del que queda

Castell de Prenafeta
Castell i vistes Conca de Barberà
Coll de Coloma: girem a la dreta per pujar al Tossal

Arribats a la carena, l'Alt Camp

Carenejant

Comença la forta baixada sobre roques calcàries del triàssic mitjà (format entre 200 i 250 milions d'anys)
Al Tossal Gros

Tossal Gros, 867 mts

Prenafeta és el punt de sortida de l'excursió, tot i que al Tossal Gros també es pot accedir pel sud. Per arribar-hi heu de passar per Montblanc, agafar la N-240 cap a Tarragona i agafar la TV-2421 cap a Prenafeta. Hi ha aparcament al poble i també al costat d'una zona de pic-nic a la Font d'en Guardies.

Arribem al final del poble i seguim recte per les últimes cases. Travessem una pista i seguim amunt les indicacions de Miramar o Santes Creus (GR-175). Més endavant trobarem les indicacions cap a Prenafeta Vell. Passem pel costat de les restes de poble i de l'església de Sant Salvador (en ruines) i uns metres més endavant trobarem la Font de Sant Salvador amb una caseta. Aquí és on s'agafa la pujada al castell. Hem de tornar pel mateix lloc i de nou a la font girar a l'esquerra.
La pista va pujany fins arribar al coll de Coloma (abans s'ens ha afegit una pista que ve de l'esquerra). Aquí deixem la pista i agafem un corriol a la dreta que puja fins a la carena. Arribats a dalt seguim per la dreta carenejant fins al Tossal Gros.
La baixada la fem seguint la direcció que portàvem, és a dir, cap a l'oest. La baixada és molt dreta, de pedra i amb risc de relliscades si està molla o amb pedra petita solta, i ens porta a una pista que seguirem cap a la dreta fins a trobar el trencall que abans hem agafar per anar a Prenafeta vell. Seguim recte i fins al poble.