Faja de las Flores..., sublim
14 d'agost de 2012: Ordesa, entre Cotatuero i Carriata

Era aquesta una excursió que havíem fet el Lluís i la Berta l'any 1988 i que ara vam voler repetit amb la Rut i la Marta. Si fa 24 anys va ser fantàstic, ara ho va ser més. A la ruta, impressionant, s'ha d'afegir el dia que vam tenir, l'actitut i ganes de les nenes, els isards que vam veure i els milers d'edelweis que vam trobar al final de las "clavijas" de Cotaturero. 1.100 metres de desnivell i 17 kms i mig totalment recomanables. Sortim també molt d'hora i triguem a tenir llum suficient per fer fotos amb unes mínimes garanties.
ATENCIÓ: és important informar-se de l'estat de les "clavijas" i portar el material necessari (arnés i dissipador mínim), tot tenint en compte les persones que hi van, l'edat i la seva preparació tècnica.

Muralla de la Fraucata i punta Tobacor
Darrera el trencall a la "Faja Racón", l'espoló del Gallinero

Primers isards del dia
És de dia, i el sol comença a donar a les parets del Gallinero

La pujada la fem per Cotatuero i baixarem per Carriata. Las "clavijas" de Cotatuero tenen cable de vida. Les de Carriata no, però són opcionals. Portem a sobre els arnesos i els dissipadors per no tenir cap ensurt. Fa anys las vam baixar sense cable i sense assegurar i no ho vam passar gaire bé.

Grimpadeta abans de les "clavijas"
I ja som a les "clavijas", arnesos i amunt

El primer tram és sense cable de vida, la resta si que en té

Mirada atenta de la Marta al pas de la Rut
Cap problema

La Marta no les té totes, però amb calma ho supera

Almenys una foto de la Berta a les "clavijas"
La Rut té avui el riure fàcil

Miris cap a on miris, parets verticals. No es pot tenir vertígen

En 35 minuts de pujada efectiva ens hem polit les "clavijas". Hem arribat a sobre del circ de Cotatuero i el que veiem talla l'alè: Tobacor i Gallinero, el circ del Descargador, el torrent que baixa a Cotatuero, les flors que ja comencem a trobar, els isards. Davant d'aquest panorama i sentint la Rut cridar: "sóc un isard, sóc un isard", esmorzem. Hem fet bona part del desnivell però queda molt camí, la majoria dels quilòmetres.

No cal dir-ho, satisfacció total

Model de trenes maid in Rut
Es mereix la xocolata

Barranc de Millaris: problemes amb les fotos, tenim el sol de cara

Ara, amb el fons de les parets del Gallinero
Contentes

Continuem perquè no pot ser tot rialles i fotos. El camí que queda encara és llarg, però no podem anar massa ràpids, primer trobem una parella d'isards, després una marmota i, per acabar, milers d'edelweis. Si a la "Faja de Pelay" vam al·lucinar, el que avui veiem no es pot descriure, milers de flors de neu, tantes que havies de vigilar per no trepitjar-les.

Isard
Marmota

Milers de flors de neu -edeleweis- al nostre camí
Vinga, vinga, que encara queda

I comencem a caminar cap amunt per trobar la "Faja de las Flores". El pendent és fort i anem seguint les fites i el track que porta el Lluís. Fins que trobem un camí cap a l'esquerra, a sobre de la vall. Però alguna cosa no quadra. Ni recordem que la "Faja de las Flores" sigui així, ni les alçades coincideixen amb el track. Avancem una mica i el corriol cada cop és més estret i queda penjat a sota de la paret, amb perill de caiguda forta en cas de relliscada. De cop, veiem una persona a dalt de la roca i ens adonem que anem malament: estàvem al camí Blanquera i no a la "Faja de las Flores", el nostre objectiu. Cal pujar doncs uns 200 mts més de desnivell.

Ens n'anàvem pel cami Blanquera, error
Els penyasegats són espectaculars

La Berta cap a la "Faja de las Flores"
Final circ de Cotatuero i circ del Descargador

A mida que anem avançant i pujant va canviant la visió que tenim de la part francesa d'Ordesa i dels entorns de la bretxa de Roland. I abans d'entrar a la "faja" tornem a mirar enrera.

La bretxa de Roland, sola i amb els cims del voltant
A sota i d'esquerra a dreta: Taillon, Dit, falsa bretxa, bretxa de Roland, punta Bazillac i Casc

Inici de la "Faja de las Flores" des de Cotatuero i d'imatges espectaculars

A l'altra banda de la vall d'Ordesa el camí que havíem fet dos dies abans, la senda de los Cazadores i la Faja de Pelay
A dalt la Faja de las Flores, a a la base de la paret més llarga, el camí de Blanquera.

Roca sobre la faja
La faja s'acaba, arribem a Carriata

Acaba la "Faja de las Flores" als plans de Salarons, a 2.349 mts. La natura ens depara un altre gran espectacle, una manada d'isards. Uns als nostres nassos i els altres enfilats a la roca. No els espantem, no els fem por, estan allà observant-nos. Fins i tot ens acompanyen una estona.

Al final de la Faja de las Flores, mengem una altra miqueta, descansem, gaudim dels isards i ens preparem per a la baixada del circ de Carriata. El paredon que tenim a la nostra esquerra és impressionant. En total, són 1.000 metres de desnivell, que se'n diu ràpid. La baixada es pot fer per les "clavijas" de Carriata o bé per la "fajita". Escollim la segona opció perquè no portem cordes i aquestes "clavijas" no tenen cable de vida. Al llarg del camí anem trobant les altres dues "fajas" que conecten els circs de Cotatuero i de Carriata: la de Blanquera -per sota del paredon- i la de Racún -pel mig del bosc-.

Comencem a baixar

Rut i Marta amb Carriata alfons
El camí de la "Fajita" és estret però amb cable

Si a l'inici de la baixada des dels plans de Salarons tenies a tocar la paret de Carriata, a mida que es va perden alçada tens al davant l'impressionant circ. La càmera no dóna per agafar-ho tot, Carriata et rodeja, t'abraça, i lluny de sentir-te petita, et fas gran com la muntanya.

Circ de Carriata

D'aquestes últimes imatges fins a l'aparcament de la Pradera no hi ha cap foto més. Després de trobar el trencall amb la Faja Racón i descansar una mica, ens vam separar. El Lluís, la Marta i la Rut anàven molt més ràpids que la Berta i cadascú va anar al seu ritme.

"Faja de las Flores"

Als mesos de juliol i agost (comprovar dates i horaris a la web del Parc) no es pot entrar en cotxe particular a Ordesa. Per això hi ha un autobusos que surten periòdicament de Torla (l'autobús es paga però l'aparcament és gratuït) i que et deixen a la Pradera d'Ordesa. La resta de l'any els vehicles es deixen a la Pradera on hi ha un bar i un petit centre d'informació.
En qualsevol cas heu d'anar fins a Torla. Venint des de Barcelona, Girona, Tarragona o sud de Lleida crec que el millor camí es anar fins a Lleida ciutat, allà agafar l'autovia d'Osca (A-22, que s'acaba a Monzón) i, de seguida agafar l'A-138 cap a Barbastre. No heu d'entrar a la capital del Somontano, sinó seguir cap a Ainsa. A Ainsa (stop a dins del poble que forma moltes cues) heu d'anar a l'esquerra per la N-260 (Eix Pirinenc). Passareu per Boltaña i Broto, per desviar-vos per l'A-135 per arribar a Torla. Si aneu en vehicle propi, passeu Torla i a Pont dels Navarros gireu a la dreta: esteu entrant al Parc Nacional d'Ordesa. Uns quilòmetres més de carretera superestreta (els autobusos s'esperen en punts determinats per poder passar) us portarà a la Pradera d'Ordesa.
Des d'altres punts de Lleida es pot optar per pujar fins a Benavarri per la N-230, seguir fins a Graus per la N-123 i N-123a per continuar per la A-139 -direcció Benasc- fins a Campo. En aquest punt heu d'agafar la N-260 (Eix Pirinenc) fins a Ainsa i a l'stop abans citat, seguir recte. La resta igual.

DESNIVELL TOTAL

Pradera d'Ordesa
----
TOTAL ATURADES:  1:55'

Sortim de la pradera d'Ordesa cap a l'est pel camí que indica Cotatuero. A la dreta deixarem el trencall cap a la Cua de Cavall, Després d'uns centenars de metres més o menys pla, el camí s'enfila. També a la dreta surt el camí a la cascada de Cotatuero i a l'esquerra, el que fa la "Faja Racón" i que porta a Carriata. En una hora i tres quarts arribem a las "Clavijas", ara equipades amb cable de vida. Important portar material de seguretat (arnés, dissipador, etc) Quan s'acaben arribem a la part final del circ de Cotatuero i ja veiem el riu i, al fons a la dreta el circ del Descarregador. Hem d'agafar cap a l'oest i anar pujant, mirant de no agafar el camí Blanquera sinó arribar (seguint fites) a la "Faja de las Flores". Només cal seguir-la, no hi ha trencalls, però si molts penyasegats.
La "Faja" acaba als plans de Salarons i des d'allà hem d'anar baixant cap al sud. Ja hem dit que es pot optar per las "clavijas" de Carriata o per la "Fajita". El nostre track indica la segona opció. El camí ara tampoc té pèrdua. Això sí, és llarg, molt llarg. Quan arribem a la carretera, la Pradera ens queda uns 500 mt cap a l'est.