Roca Canalda i coves
7 d'agost de 2012: molts voltors i un rovelló

Sortideta al Solsonès, matinal llarga. Amb nens, excursió de tot un dia. És la volta a la Roca Canalda en sentit estricte, fent el cim i tornar pel camí just a sota de la paret de pedra, un camí solcat de coves on s'hi vivia fins no fa gaires anys. Almenys hi ha 4 de senyalitzades: coves dels Moros, Espluga Malera, Ca l'Andreu i Ca la Rita, si fem el recorregut d'est a oest. Aquest camí és paral·lel a la carretera i hi ha diversos enllaços.

La primera idea d'aquesta sortida era fer la volta (i pujar) al Pic Sobirà (1.923 mts) que amb la Roca Canalda pròpiament dita formen el massís de la Roca Canalda, però ens va fer mandra el desnivell i vam optar només per la Roca Canalda. Vam anar només el Lluís i la Berta i vam aprofitar la baixada per mirar si hi havia bolets. Molt poquets, tot just per fer un remenat a la nit.

Paret de la Roca Canalda

Paret del pic Sobirà

Pla que trobem just abans del cim de la Roca Canalda
Així és la roca de la base del pic Sobirà

Al cim de la Roca Canalda: vistes cap al Solsonès i amb la paret del pic Sobirà

Iniciem la baixada per aquests prats. Després entrarem al bosc de Canalda

Únic rovelló trobat, cap i cua
Formes capritxoses de les roques

Arbre penjat a la roca.
Tota aquesta paret era plena de Corones de Rei, això si, sense la flor

Entrant al camí de les coves (esquerra)
I ja, la primera, la dita dels Moros, de molt difícil accés

Coves de l'Espluga Malera

Esquerda
Niu de voltors, un de molts

Ditet
Voltor

Forn de Ca la Rita

Berta, esquerra, i Lluís, dreta, a Ca la Rita

Roca Canalda, 1703 mts

Per fer la nostra ruta s'ha de deixar el cotxe a la carretera L-401 que va de Coll de Jou, al Solsonès, fins a enllaçar amb la C-14, la que ve de Lleida i passant per Oliana i Organyà, va a la Seu d'Urgell. Concretament al km. ,,,, venim de Coll de Jou just abans del trencall a la casa ...... ja que és per aquesta pista on comença el nostre camí.
A Coll de Jou s'hi arriba des de Solsona per la LV-4241. A Solsona es pot accedir per la C-55 des de Barcelona i Manresa o per la C-26 des de la C-14.

Cotxe
Roca Canalda
Esmorzar
Inici camí coves
Cotxe
---
TOTAL ATURADES:   20'
DISTÀNCIA TOTAL:   8 kms

Sortim de la L-401 i agafem la pista que surt a la dreta i que passa per la casa anomenada ..... . Puja dreta i, de seguida, trobem un trencall a la dreta. És per aquí per on tornarem quan acabem de fer la volta. La pista se'n va bastant cap a l'oest, per situar-se a sota de la paret del Pic Sobirà. L'anem reseguint fins arrribar a un pla d'herba. El cim és la dreta, cap al sud. La baixada la fem cap al l'est-nordest. Hi ha alguna fita però és bastant perdedor. Molta estona anem camp a través afagant i deixant camins. Si mirem a l'esquerra veurem que s'està acabant el Pic Sobirà, hem de salvar, anant cap al nord, un resalt de la roca i trobarem una pista que hem d'agafar cap a la dreta. Aleshores ja estarem situats a sota de la Roca Canalda. Tot i que està indicat, hem d'estar atents al punt on comença el camí que passa per les coves. Ara només l'hem de seguir fins al final i tornarem a la pista de l'inici de la ruta.
Nosaltres ens vam equivocar un moment i el camí pujava, estàvem anant cap a una de les canals que pugen directes a la Roca Canalda.