Ferrada del Sorrosal
13 d'agost de 2012: molt curiosa la ferrada de Broto

D'entrada, aquesta ferrada té dos elements molt característics: un que és al mig del poble de Broto (Osca) i l'altre que l'entorn és geoglògicament impressionant. És com un petit circ per on cau la cascada del Sorrosal i on les roques fan tota mena de girs i formes. Val la pena acostar-s'hi, tant si es va a fer la ferrada com si no. Comproveu-lo vosaltres mateixos.

A l'esquerra s'aprecia molt bé l'escala i l'entrada al túnel.
A la dreta es veu per on cau la cascada, avui amb molt poca aigua

Per a nosaltres (Lluís, Berta, Rut i Marta) era el tercer dia de les vacances i acabàvem de fer la Faja de Pelay i la Cua de Cavall, així que no vam matinar gaire. A Broto tothom coneix la ferrada, però no està gaire ben indicada. La del Sorrosal no és gaire complicada. Té un primer tram aeri, però sense extraploms, combinat amb franquejos que passen per sota de cascades menors (en algun punt pots mullar-te). Una llarga i vertical escala (paral·lela a la cascada gran ens permet accedir a un petit túnel. Es tracta del túnel d'una mina d'aigua que van fer els habitants de Broto per desviar les aigües de la cascada i així poder-les aprofitar. Potser és el tram més complicat ja que per sota hi passa l'aigua amb força, i s'ha de fer oposició amb les parets. En funció de l'habilitat de cada persona i de la gent que hi hagi, aquí es pot fer una mica d'embús. Quanta més aigua, més dificultat, no cal dir-ho. Si hi ha molta pot arribar a ser perillós. A l'altra banda del túnel et trobes directament a dins d'un engorjat, maquíssim. Ja es veu un petit pont i la continuació de la via per l'altra banda de la paret. Superem aquest tram i fem una parada per menjar una mica i gaudir de les vistes i de la resta del barranc. En aquest punt trobem dues persones fent barranquisme. La resta de la ferrada combina trams verticals amb d'altres que no passen de ser un camí fins arribar al final i començar la baixada a Broto (senyals grocs).

Pont medieval de Broto sobre el Sorrosal

Preparats, llestos...
... ja. La Rut comença

Flanqueig remullat per la cascada

L'escala pas a pas, ... vertical, llarga, divertida...

La Marta al túnel d'aigua

Després del túnel
Pont per canviar de paret

Impressionant de nou

Guanyem alçada de nou

A sobre de la segona cascada
El Sorrosal continua amunt entre grans parets

Últim tram, encara més fàcil que els anteriors

Curiosa presa de peu, de fusta
Caminet final: ample, però amb gran timba a sota

Ferrada Cascada del Sorrosal

Heu d'anar fins a Broto. Venint des de Barcelona, Girona, Tarragona o sud de Lleida crec que el millor camí es anar fins a Lleida ciutat, allà agafar l'autovia d'Osca (A-22, que s'acaba a Monzón) i, de seguida agafar l'A-138 cap a Barbastre. No heu d'entrar a la capital del Somontano, sinó seguir cap a Ainsa. A Ainsa (stop a dins del poble que forma moltes cues) heu d'anar a l'esquerra per la N-260 (Eix Pirinenc) fins a Broto.
Des d'altres punts de Lleida es pot optar per pujar fins a Benavarri per la N-230, seguir fins a Graus per la N-123 i N-123a per continuar per la A-139 -direcció Benasc- fins a Campo. En aquest punt heu d'agafar la N-260 (Eix Pirinenc) fins a Ainsa i a l'stop abans citat, seguir recte. La resta igual.

Cotxe
Cotxe
---
TOTAL ATURADES:

Caminant, el punt de sortida seria el pont sobre el riu Sorrosal de la carretera de Broto a Oto. Venint del centre de Broto just abans de passar-ho surt camí encimentat paral·lel al riu (aquest us queda a l'esquerra). El camí es va estretant fins arribar a la paret de la cascada amb un petit mirador. Es passa a l'altra banda del riu i es va pujant una mica fins a l'inici de la ferrada.
Per a més informació clica aquí.