Puig Home Mort i Tossal del Rus
7 de desembre de 2012: tranquil, solitari i vistes a l'infinit

No és usual en aquest web començar així una de les seves ressenyes però crec que la foto -i l'autor, en Miquel- bé que s'ho valen. Aquest és el panorama que vam trobar en baixar del cotxe al coll de la Creueta, a uns 1.800 mts, entre el Berguedà i la Cerdanya. Impressionant de veritat.
La nostra idea (de la Pilar, en Miquel i la Berta, perquè la Marta, la Cèlia i en Lluís estaven esquiant) era fer el Puigllançada des la carretera que des de La Molina puja al coll de la Creueta però no vam veure clar el punt de sortida i vam continuar buscant un lloc per girar. D'aquesta manera ens vam trobar al coll. D'allà sortia una pista i vam canviar l'objectiu de la sortida. Sense un rumb prefixat i una mica sobre la marxa, vam fer tres cims:
- sense nom
- Puig de l'Home Mort
- Tossal del Rus

El Puigllançada el teníem sempre present, cap a l'oest, amb molt poca neu perquè és una zona exposada al vent. Nosaltres vam trobar molt poca neu, només algunes clapes. Només vam trobar gent a la tornada, que vam fer per la pista fins als cotxes.

Inici de la pista, poqueta neu
Pilar i Berta amb la lluna, no, no és una taca de la foto

Berta al primer dels tres cims
Neu o nata?

Pilar i Miquel al primer cim, al fons el Puigllançada

Montserrat

Vessant est del Puig de l'Home Mort, sembla llaurat

Vessant oest del Puig de l'Home Mort, tot pedra i bosc a la part baixa

Prou neu per fer treure'n molt de suc

Pilar, al Tossal del Rus, davant el Puigllançada
Miquel, al Tossal del Rus, i al fons el Puigmal

Els tres al Tossal del Rus
El Pedraforca

Puig de l'Home Mort i Tossal del Rus, tots al voltant dels 2.000 mts

El punt de sortida és el coll de la Creueta, entre el Ripollès, la Cerdanya i el Berguedà. La carretera que porta a aquest coll és la BV-4031. Des del sud l'agafeu a La Pobla de Lillet. Per arribar a la Pobla de Lillet teniu dues opcions: des de l'est per Campdevànol i Gombrèn, o des de l'oest des de Guardiola de Berguedà. Des del nord, la BV-4031 neix a la carretera GI-400 que va de la Collada de Toses a La Molina (estació d'esquí i poble) i que després que baixa per enllaçar amb la GI-4082 cap a Puigcerdà o cap al túnel del Cadí.

Coll de la Creueta
---
TOTAL ATURADES:   15'
DISTÀNCIA TOTAL:    ... kms

Un cop al coll agafeu la pista que surt al costat de la zona més habilitada com a aparcament. La pista està tancada al trànsit. A l'arriba a una curva molt pronunciada a l'esquerra (hi ha un tancat per a animals) nosaltres vam seguir muntanya amunt i ens vam enfilar a un cim-turonet del que no sabem el nom. Mirant cap a l'oest teníem el Puigllançada, però davant i una mica cap al sud, hi ha el Puig de l'Home Mort. És característic perquè tota la pujada està com llaurada, va fent mini-feixes fins arribar a dat. La baixada per l'altra banda -més a l'oest- és totalment diferent. Primer un penyasegat que fa que hagís de baixar amb mota cura i després, un petit bosc que, al desembre estava molt ple de neu. Superada la barrera dels arbres, sortim a la pista que havíem deixat una estona abans i davant mateix hi ha l'últim cim que farem avui: el Tossal del Rus. Pujar i baixar. La tornada la fem tot seguint la pista fins arribar de nou al coll.