Puigsallança i Finestres
9 de juny de 2014: natura i història

Com ja va sent costum últimament, el Lluís i la Berta van sortir sols. La Garrotxa és molt maca i no hem estat gaire, així que ens vam proposar redescobir la zona de la vall d'Hostoles. D'entrada, dormir en un casalot de primers del segle passat, més de cent anys d'història a les seves esquenes, Can Garay. No ens va decebre gens, tot i que només va ser una nit.

L'objectiu del primer dia era el Puigsallança, com per una matinal sense aixecar-se molt d'hora i comptant que sortíem des de Barcelona. Hi ha vàries opcions. Nosaltres vam fer una intermitja: a l'anada vam passar pel castell-ermita del Santuari de Santa Maria de Finestres i a la tornada per un camí que just va per sota. On no vam anar va ser al castell que hi ha sobre Santa Maria. Tota la zona està plena de cartells indicadors però si es perd l'orientació pot portar a error, especialment perque les fletxes que marcarien el camí a Mieres i a Sant Aniol de Finestres són les mateixes quan els pobles estan a banda i banda de la serra de Finestres. Bona part del camí és pel bosc, i axiò s'agraeix els mesos de calor. De tant en tant, hi ha sortides a la carena que permeten veure la vista sobre la Garrotxa i una part del Gironès (cap a la vall de Llémena).

Puigsallança
Santuari de Finestres

Pas sota cobert
Porta d'entrada a la torre

Desgrimpant per arribar al Forat de l'Ovella
I ja, al coll del Forat de l'Ovella

Cim, Lluís, Berta, Santuari i Castell
El Lluís arrribem al cim

Bosc
Un dels resalts que hem salvat

Puigsallança, 1.021 mts

Anem en cotxe fins a la pista que connecta Les Planes d'Hostoles i Sant Aniol de Finestres amb Mieres, tot a la Garrotxa. La pista, per tant, es pot agafar des de qualsevol dels dos extrems. Les Planes d'Hostoles -d'on vam sortir nosaltres- és a la C-63 i d'allà hem de prendre la GI-530 que connecta la vall d'Hostoles amb la de Llémena. Just abans de Sant Esteve de Llémena hi ha el trencall a Sant Aniol de Finestres. Quan arribem al poble, hem de seguir cap a Mieres, ara per pista forestal. Ja la pista, el cotxe el deixem en un voral just després d'un desviament a l'esquerra. L'única indicació és un cartellet en un arbre, a la dreta venint de Sant Aniol. Us haureu passat si la pista comença a baixar.

Cotxe

-----
TOTAL ATURADES:  45'
DISTÀNCIA TOTAL:   3,9 kms

Agafem la pista que surt a l'esquerra del camí per on veníem (des de Sant Aniol). El primer que trobem és una casa abandonada i, al davant, una era. Dels tres camins que surten, hem d'agafar la pista del mig. Uns 5-7 minuts més tard trobem un trencall a la dreta i el cartell que ens indica cap al Santuari. El camí que segueix recte és per on tornarem. I cap amunt. Hi ha diversos camins per pujar i tots arriben al Santuari. El travessem (per un túnel sota l'edificació) i seguim recte. Deixarem a la dreta un dels camins que pugen per la banda de Mieres i nosaltres arrribarem al collet del Portell o el Forat de l'Ovella. Els dos últims passos són una petita desgrimpada que es fa sense problemes. Davant nostre tenim el Puigsallança però per pujar-hi hem d'esquivar la cinglera. I tirant amunt, amunt arribem al cim.
El primer tram de la baixada el fem pel mateix camí, fins al Forat de l'Ovella. Aquí, en comptes de fer la grimpadeta que hem baixat abans, agafem el camí que surt per sota i que passa paral·lel al que hem fet al matí. Només ens cal seguir-lo i arribarem a l'era, la casa i a la pista on tenim el cotxe.