Peña Amaya
19 d'agost de 2020: impressionant altiplà rocós, però accessible

Primera excursió de les vacances 2020 en terres castellanes, en aquest cas a Burgos, gairebé a tocar de Palència. És una gran mole que s'incriu dins del Geoparque de Las Loras, reconegut per a Unesco i que inclou 12 localitats i més de 95.000 quilòmetres quadrats. A més de Peña Amaya, aquests dies vam visitar Las Tuerces, el Cañón de la Horadada, el Mirador de Valcabado, el Cañón del Rio Ebro i Orbaneja del Castillo.

I no només és la mateixa Peña, miris on miris està tot ple de formacions rocoses molt maques. Val la pena. A més, la Peña Amaya té un llarga i entretinguda història: va ser castro càntabra, el van atacar els romans, els visigots, els àrabs, va ser abandonat i recuperat diverses vegades fins que van fer el poble (Amaya) al peu de la muntanya. De fet hi ha un jaciment arqueològic i el mateix inici del camí és l'entrada al castro.

La peña té dos nivells, el primer on estava situat el castro al voltant dels 1.200 metres i el superior, al voltant dels 1.350 metres. Entre el 1r i el 2n tot són parets verticals amb alguns portillons (canals) per passar. Entre la base i el 1r són sortints de pedra que cauen sobre el poble i sobre la pista d'accés.

Nosaltres portem un track als mòbils, però el guarda de la zona ens diu que molts dels tracks d'aquesta zona lien, fins i tot els que ha fet la diputació (deu ser la de Burgos, que ara estem en terres burgaleses). Fem amb ell la pujada fins a la caseta per uns passadís d'uns 500 metres excavat a la roca i que era l'accés al castro fortificat. Ens explica com ho faria ell, però no se l'acaba d'entendre per la manera com parla. Així que entre el que ens diu, el track que portem i un altre que el Lluís es baixa decidim fer la ruta que teniu descrita a la fitxa tècnica. És per això que no adjuntem cap track per què vam fer una de pròpia i no la vam gravar. De tota manera es pot pujar i baixar per altres punts, o donar tota la volta a la Peña sense pujar al nivell més alt.

Vam dinar (un entrepà de truita francesa) al bar de Sotresgudo. Allà també estan lluitant per evitar que els instal·lin 14 macrogranges de porcs a diverses petites poblacions de Burgos i Palència. Herrera de Pisuerga, per exemple ja ha votat per oposar-se "radical y frontalmente" als projectes industrials de les comarques del Boedo, Ojeda, Pisuerga i Odra. Els regidors del PP es va abstenir per evitar posicionar-se.

Va ser un molt bon començament de les vacances, i amb molt poqueta gent.

Esquerra: pujada a El Castillo des de l'oest
Dreta: Baixada de El Castillo cap a l'est

Cova a la mole de El Castillo
El Lluís a la brecha

Lluís, entre El Castillo i el Alto de Amaya
Safrà de muntanya, gairebé l'única flor que hi havia

Alto de Amaya des de la cova del Castell. Pugem per l'esquerra i tornem per la dreta

Son dos quilòmetres de planura fins al vèrtex geodèsic de la punta est de la Peña Amaya

Canal de baixada al nivell intermedi. I l'espectacle que trobem a l'arribar: el camí va ajustat a la roca

Cova enmig del cingle
2 quilòmetres de cinglera

Quan el camí passa, literalment, per sobre dels nostres caps

Vistes des del sudoest: a l'esquerra el Castell, a la dreta el Alto de Amaya.
I es veuen els dos nivells de les dues cingleres.

Inici de l'excursió i entrada al Castro càntabre
Cartells d'oposició a les macrogranges (Sotresgudo)

Peña Amaya, 1.370 mts

L'aparcament està situat al final d'una pista que surt del poble d'Amaya, municipi de Sotresgudo, a Burgos. S'hi pot arribar des de Herrera de Pisuerga i Sotresgudo per les C-627 i la BU-V-6230. També des d'Alar del Rey per les BU-V-610 i BU-V-6230. I des de Villadiego per la BU-621 i la BU-623.

Un cop a Amaya, cal anar seguint les indicacions pels carrers del poble fins arriba a la pista que va just per sota de la primera cinglera. Només el camí d'accés, ja promet.

De l'aparcament (cartell indicador de la zona però no gaire clar) surt un passadís (tipus trinxera) d'uns 500 metres excavat a la roca i que era l'accés al castro fortificat. Acaba en un gran pla on hi ha la caseta del guarda (crec que fa de 10 a 14 hores).

Primer pugem al sortint més pròxim a la caseta. És el “Castillo”, i ho fem de manera directa de l'oest (primer pista i després camí amb fites) i baixem per l'est . A mitja baixada trobem la “Cueva del Castillo” i arribem a la “Bretxa” que separa El Castillo de la resta del “Alto de Amaya”. Enfilem el camí per la vessant nord i a la primera pujada que veiem, ens hi enfilem ( Pujada de la Peña ). Està equipada amb alguns ferros i alguna corda. Seguim per pla fins arribar al vèrtex geodèsic que marca el punt més alt de la Peña (1.369 mts) . Seguim camí cap al sud i cap a l'oest fins a trobar unes fites que ens indiquen una baixada, pronunciada però assequible.

Acabada la baixada (fins aquí arriba una tanca amb filferro que surt a moltes rutes) girem cap a la nostra dreta, cap a l'oest, i resseguim arran del cingle els 2 kms que hem caminat abans per sobre. Impressionant. I encara queda més. Passem dos punts en què es possible la pujada al pla superior de la Peña i aleshores anem directament per sota de la cornisa. Molt xulo. Aquí decidim no anar fins a la bretxa si no baixar fins al proper nivell i passar pel que el guarda deia el manantial. És la font Hongarera on trobem gent que hi puja per estar a la fresca. Només queda seguir fins a la caseta i fins a l'aparcament.

Distància: 8,8 quilòmetres

Camí sota de cingle
Pica-pica
Aparcament

Per situar-vos, tot i que la ruta en blau no és la que nosaltres vam fer