Tines de la Riera de Mura
12 de setembre de 2021: ... i espais desconeguts del Llobregat

Comparada amb l'anterior, aquesta sortida va ser realment un passeig. Un passeig que ens va fer descobrir una part de la riera de Mura i, sobre tot, una part del Llobregat que no sabíem ni que existia. I ens va retrobar amb record de les vinyes i amb les tines, i dic retrobar per què ja vam fer una sortida a veure tines. Va ser el 2014 a les Tines de la Vall de Flequer.

L'excursió és suau, poc més de 10 quilòmetres i menys de 300 metres de desnivell. Això si, té dues baixades molt, molt dretes, on els genolls pateixen. Però val la pena. I coneixereu la zona anomenada Els Tres Salts al riu Llobregat, desconeguts per nosaltres i molt bonics. Una matinal i a dinar a Manresa.

El Llobregat, al Gual de les Tines

Tina del Solei de la Generes
Tines de la Baga de les Cucoles

Riera de Mura avall

Gorg sota un bloc encastat

Tina transformada
Tina solitària

Brutícia al costat de les Tines de Solanes
Tines de Solanes

La Riera de Mura cap a l'aiguabarreig amb el Llobregat

Els Tres Salts

El tercer -i més espectacular- dels Tres Salts, al riu Llobregat

Tines de la riera de Mura

Repetim les indicacions de Toni Planas per arribar al punt d'inici, el Gual de les Tines sobre el riu Llobregat:
Per la C-55, a l'alçada de Manresa, entre els punts quilomètrics 29 i 30, sortim en direcció a l'autopista C-16 i Viladordis. Accedim a aquesta barriada manresana i, a la cruïlla en T on hi ha una parada del bus, anem a l'esquerra en direcció al Grau. A la propera bifurcació (Gravera del Carner, rètols indicadors) anem a la dreta en direcció a Sant Benet de Bages. Creuem per sota l'autopista on s'acaba l'enquitranat. Baixem en direcció al Llobregat i, a l'alçada dels Tres Salts en un ampli gir de 360º (penell explicatiu), el seguim pel marge dret (NW) fins al Gual de les Tines (rètols indicadors). Creuem el riu i aparquem a l'altre marge.
El Gual de les Tines és un punt habilitat per creuar el Llobregat a gual, qualsevol tipus de vehicle. Al marge esquerre, en un ampli revolt, podem aparcar-hi el vehicle.

Al costat de l'aparcament hi ha un pal indicador de senders, agafem el un que no està indicat pel marge d'una feixa de conreu. D'entrada puja molt dret, després no tant però segueix pujant. Després d'un petit aiguamoll, a la dreta veiem la Casa de les Tines (teulada granatosa). Baixem per veure les 7 tines. No es pot entrar a la finca.
Tornem al camí i seguim pujant, a l'esquerra veurem la resclosa de la Mina, on hi ha la captació d'aigua per a la central de les Marcetes. Seguim fins el mirador. Es veu l'aiguabarreig del Llobregat amb la Riera de Mura i les parets que ha format la riera.

Passat el mirador hem d'agafar un caminet que surt a la dreta. No és molt visible, cal està atens a les fites i al track. NO és molt llarg, però baixa molt dret fins al Camí de les Generes,una ampla pista per on va el GR-4. El seguim uns 200 metres. Al mateix camí -més o menys amagades trobem dues Tines més en no gaire bon estat. Enmig d'una pujada surt el camí al Pla de les Generes i en mig d'un olivar veiem un grup de 2 tines i una barraca de pedra seca. A la tornada tirem recte per una pista i sortim a la gran que veníem una mica més enllà.
La seguim fins a una cruïlla de tres pistes. Agafem el camí de més a la dreta que va paral·lel a la que seguia recte.

També és molt dreta i ens porta a la llera de la Riera. Si hi ha molta aigua ens haurem de treure les sabates. Seguim riera amunt i pel marge dret visitem la Tina del Solei de les Generes, sense coberta. Retornem a la riera, la seguim uns metres pel marge dret i la tornem a creuar a gual sortint a una pista precària que, en pocs metres, ens deixa sobre un revolt del camí de Sant Esteve, una pista de terra ben condicionada, on anem a mà dreta. Pocs metres més enllà ja albirem una altra tina. És la primera de la Baga de les Cucoles. Són tres tines separades entre sí uns centenars de metres. La primera és al costat del camí de Sant Esteve. Un corriol poc definit per sobre d'aquesta ens mena a les segones, uns cent metres i escaig més a llevant. Són dues tines adossades. Una d'elles de planta quadrada i l'altra, circular, sembla inacabada.

Seguim per la pista fins trobar un camí a ma dreta (atents al GPS) que ens porta la riera que seguim pel marge esquerra fins al Triangle, on una resclosa forma un gorg. Continuem fins a sortir a la pista d'abans i tornem a creuar la riera. Ara anem pel marge dret i a l'esquerra surt un caminet que ens porta a un bonic gorg sota un bloc encastat.

Més pista i més Tines (Transformada i Solitària). Passades les instal·lacions d'una antiga granja retrobem el GR i anem a l'esquerra en forta baixada, tornem a travessar la riera i trobem un conjunt d'11 tines, 8 de planta quadrada adossades a una edificació i reconstruides. 3 són de planta circular i en estat ruinós. Són les Tines de Solanes. Continuem per la pista seguint ara el GR-270. En una corba la deixem i seguim per un camí paral·lel més proper al riu.

Primer trobem l'aiguabarreig de la Riera amb el Llobregat i després els Tres Salts. És una part del riu on, en poc tros, salta tres esculls fent capritxoses formes. També se l'anomena Ulls del Llobregat. Sortim de nou a la pista i retornem a l'aparcament.