Amb flors

Pèlags de Vilobí
28 d'octubre de 2023: de la mina a l'estany al Penedès

Mini matinal al Penedès combinada amb encàrrecs familiars. És aquesta una ruta molt bonica i curta, per tant, apta per a fer amb canalla petita i també amb gent gran. Els Pèlags de Vilobí del Penedès són estanys que s'han format després que s'abandonés l'activitat extractora de guix el 1993. Es tracta d'un recorregut pels 5 estanys o talls: El Pèlag Fiol, el Pèlag Petit, el Pèlag Sec, el Pèlag Gran (amb un observatori aixecat per veure animals) i el Pèlag Llarg (situat fora de la circular i al costat del poble).

Només vam trobar gent al costat del Pèlag Gran a la part inferior ja que té un accès molt assequible i un aparcament a prop. El dia, assoleiat, acompanyava i encara estaven prou plens d'aigua.

Pèlag Ppetit

Pèlag Llarg, aproximació
Pèlag Llarg, els talls

Pèlags de Vilobí del Penedès

Primer hem d'arribar a Vilafranca del Penedès (AP-7, C-15 o N-340). D'aquí, pel carrer de Guardiola i passant per l'hospital comarcal agafem la BV-2127 passant per Vallformosa fins a Vilobí. Entrem al poble pel carrer Diputació i els indicadors (Parc dels Talls, en verd) ja ens porten al carrer dels Talls (abans haurem deixat a la dreta l'aparcament d'autocaravanes). Nosaltres aparquem a la carretera al costat del primer indicador dels talls per a fer la circular. Hi ha un altre aparcament que porta directament al Pèlag Gran.

Des d'on deixem el cotxe entrem a la zona de pèlags. Primer anem a l'esquerra a la base el Pèlag petit. Tornem a l'indicador i a la dreta ens queda el Pèlag Fiol ple de vegetació. Al davant ens acostem al Pèlag Sec, ple de gespa i on s'observen prou bé els talls de les màquines per extreure el guix.
Tornem als indicadors i agafem el camí que ens farà passar per la vora superior del Pèlag gran passant per alguns miradors, i baixant després arran d'aigua després de passar per diversos camps de vinyes. Després d'anar a un gran pla on hi ha l'observatori d'aus seguim fins a l'aparcament i a la carretera. Gairebé quan estem allà on hem deixat el cotxe surt una pista ampla a la dreta per anar al Pèlag Llarg. Arribats a uns arbres i abans de passar un pons, surt un caminet a l'esquerra que baixa fins al pèlag. Gairebé no es veu l'aigua però si que està just sota algunes de les cases del poble. Tornem pel mateix camí.